http://verkopenboot.nl Nieuwsarchief urn:uuid:50d8a28f-eeb1-e2d7-4235-4c0dd24ae791 2018-12-14 21:32:09 verkopenboot.nl info@verkopenboot.nl <![CDATA[met de boot naar Brabant]]> urn:uuid:f84023cd-15ac-cf5c-25d2-e213443f0aa5 2014-06-05 16:58:08 De Brabantse kanalen worden steeds beter bereikbaar Rijkswaterstaat Zuid-Nederland en provincie Noord-Brabant hebben daarvoor op 2 juni een convenant ondertekend voor een eenmalige investering van de provincie van € 1,5 miljoen

De investering van 1,5 miljoen is relatief klein, maar kan toch veel betekenen voor Zuid-Nederland. Met het geld worden centrale bedieningspunten van sluizen en bruggen geüpdate, zodat deze beter werken. Daarnaast wordt de vaarroute Veghel-Eindhoven verbeterd, waardoor er twee keer grotere schepen van het kanaal gebruik kunnen maken. Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant, gemeenten en het bedrijfsleven werken samen aan het project.

460 vrachtwagens per dag van de weg

De maatregelen zijn in eerste instantie voor de binnenvaart bedoeld, waardoor er 460 vrachtwagens per dag van de weg verdwijnen. Bijkomend voordeel is dat ook de pleziervaart nu beter door Brabant kan varen.

Nooit meer wachten

Met de eenmalige investering voorkomt de provincie dat het bedieningsniveau van de Brabantse sluizen en bruggen wordt versoberd en de bereikbaarheid over water onder druk komt te staan. Het geplande beperken van de bedieningstijden van de sluizen en kanalen staat haaks op de inspanningen die het Rijk, de regio en het bedrijfsleven leveren om de vaarwegen te verruimen. Voor de pleziervaart betekent dit ook dat het lange wachten bij sluizen en bruggen verleden tijd is.

Werken aan kanalen

Zuid-Nederland werkt aan de Zuid-Willemsvaart, Wilhelminakanaal en het Beatrixkanaal tussen Veghel en Eindhoven. Door relatief eenvoudige maatregelen als het verruimen van bochten en het verstevigen van oevers en bodem wordt het kanaal geschikt voor twee keer langere schepen. Het betreft een project uit het Beter Benutten-programma waarmee door aanpassingen de beschikbare infrastructuur beter benut kan worden om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. De werkzaamheden zijn begin 2014 gestart en zijn in 2015 gereed.

Koppelverbanden

De schepen die er straks mogen varen zijn koppelverbanden van 110 meter die 900 ton mogen vervoeren in plaats van de huidige 63 meter met een laadvermogen van 550 ton. Dit vraagt een aanpassing van het traject om er te kunnen varen, bochten te nemen en aan te meren. Een groter schip vervoert dan een vracht van maar liefst 36 vrachtwagens. Zestien watergebonden bedrijven in Brabant (BERZOB) spannen zich in om vanaf 2015 meer vracht over het water te vervoeren waardoor dagelijks zo’n 460 vrachtauto’s van de weg verdwijnen. Dat scheelt aanzienlijk aan drukte op het wegennet.

Pleziervaart

Door de grotere schepen en extra drukte op de vaarwegen wordt het wel extra oppassen voor de pleziervaartuigen. Maar dat staat in schril contrast met de verbetering van de openingstijden van sluizen en bruggen. Hierdoor wordt het varen in Brabant een stuk aangenamer.

]]>
<![CDATA[69 meter lang superjacht met eigen sushibar en discotheek]]> urn:uuid:9e08a6e4-1bb7-21a9-33f8-1d75a68293bb 2014-06-05 16:55:27 Ontwerper Francesco Paszkowski had de eer het 69,3 meter lange superjacht S693 van Tankoa te ontwerpen. Een interview met deze ontwerper die een bijzonder schip ontwierp. De eigenaar is een ervaren zeiler, maar wie hij precies is, maakt de werf niet bekend.

Italiaans superjacht

Superjacht Tankoa S693 meet 69,3 meter lang en wordt gebouwd in Genua, in Noordwest-Italië. De romp van het roestvrij stalen schip is af en de opbouw is voor 85% afgerond. De meest luxe elementen, zoals de teakvloer van 21 mm dik, het helikopterplatform dat omgetoverd kan worden naar een dansvloer met verlichting, het dj-station en de luxe bekleding van de zonnebedden worden als laatste aangebracht. Het vijf meter lange zwembad met een eigen waterval wordt de kers op de taart voor de eigenaar van het nieuwe superjacht.

Groter dan gepland

Ontwerper Paszkowski werd aanvankelijk gevraagd om twee Tankoa-projecten van 65 meter langt te ontwerpen, maar tijdens de ontwerpfase groeide het schip naar iets meer dan 69 meter. Tja, als geld geen rol speelt, dan krijgen mensen eisen. “Oh, past dat er ook in? En mag dat ook?!” Dan wordt een schip al snel iets langer. Maar dat is volgens de ontwerper niet erg: ‘De lengte past geheel in de huidige trend van superjachten. Het is geen probleem dat dit schip langer is dan aanvankelijk werd bedacht.’ Gelukkig, de eigenaar hoeft niet bang te zijn dat hij wordt uitgelachen door zijn miljardairvrienden voor de lengte van zijn 69-superjacht.

Elegante stijl

Het interieur van het schip werd in eerste instantie strak afgewerkt, maar de eigenaar wilde een toch wat elegantere stijl. Daarom is er met veel glas gewerkt en ronde bochten in plaats van hoekige afwerkingen. De doorgangen zijn extra breed, zodat de circulatie aan boord makkelijk is. De bemanning kan overal makkelijk naartoe, maar loopt de gasten niet in de weg. Ook is gedacht aan extra gangen voor het personeel, waarbij ze de gasten helemaal niet tegenkomen. Op die manier hebben de gasten extra privacy. Gemak dient de mens, dus zijn er aan boord twee liften. Op die manier is het schip ook geschikt voor mensen die wat moeilijk ter been zijn of simpelweg lui door het leven gaan.

Beach Club aan boord

Aan boord is een heuse Beach Club met een salon, groot televisiescherm, een bar, zwembad, douche, massagetafel, sauna en hammam. De club is bekleed met teakhouten panelen en leisteen. Vanuit de Beach Club loopt een trap naar het hoofddek.

Op het achterdek staat een grote oversized loungebank, waar meer dan 20 personen op kunnen plaatsnemen. Dit soort grote banken hebben we eerder gezien op schepen in handen van Arabische eigenaren en Nautica vermoedt dan ook dat dit nieuwe superjacht zal gaan varen rond de Emiraten.

Speelgoed

In de garage liggen twee tenders van 7,5 meter lang. In verhouding met het superjacht lijken dit kleine bootjes, maar vergis je niet: Ook deze boten zijn custom built en kosten meer dan een modaal jaarinkomen.

Schoonfamilie eet mee

Op het bovendek is een zonnedek gecreëerd met een eettafel voor 16 personen. De hele schoonfamilie kan dus mee-eten. Een loungebank en twee L-vormige banken zorgen ervoor dat iedereen na afloop lekker kan uitbuiken. De gebruikelijke roestvrijstalen balkons zijn vervangen door gehard glas, waardoor er een optisch panoramisch uitzicht zonder kaders is vanaf het dek.

Eigenaarshut

Het voorste gedeelte van het dek is gewijd aan het privéterras van de eigenaar met een toegang to zijn suite. Hij heeft een eigen bank van zes meter lang (ja, de banken zijn belangrijk aan boord) en een jacuzzi voor vier personen. Daarnaast staat er een megakoelkast om alle hapjes en drankjes binnen handbereik te bewaren. Vergeten we bijna nog de bibliotheek, studeerkamer, eigen toiletten, een inloopkast, een super-de-luxe badkamer en een kingsizebed met uitzicht op zee.

Gasten

Het hoofddek is verder ingericht met de vier gastenverblijven. Dit zijn niet zomaar hutten, maar ware VIP-suites. Iedere kamer heeft extra grote ramen in plaats van de conventionele patrijsporten. De kamers zijn afgewerkt met gewassen teak, elegante Chinese galakte plafonds, zwarte pianolakdetails en luxe zwart marmer. De meubels zijn uiteraard bekleed met extreem duur leer.

Comfort

De S693 is ontworpen voor het grootsmogelijke comfort en gemak. De deuren zijn automatische glazen schuifdeuren, zoals in de supermarkt. Wat raar dat miljonairs tot nu toe zelf de deuren moesten openen! Oh nee, daar hadden ze natuurlijk het personeel al voor.

De decoratie binnen is geïnspireerd op de Japanse cultuur. De bar lijkt op de vleugel van een vliegtuig en dit is een knipoog naar de eigenaar, die een obsessie heeft voor alles wat vliegt. Naast de bar is een vergaderruimte, want als miljardair moet je ook op je superjacht zakendoen en daar heb je een aparte werkkamer voor nodig.

Gelukkig blijft er genoeg ruimte over voor ontspanning, zoals in de familie tv-kamer met – daar is hij weer – een grote U-vormige bank. Meer dan 16 mensen kunnen blockbusters kijken op het 80 inch scherm dat verzonken is in een zwarte stenen muur. Voor wie zich liever richt op wat intellectuele hobby’s is er ook een bibliotheek ingericht en maak je geen zorgen: ook hier is een comfortabele bank.

Sushibar

Speciaal voor de eigenaar die van Oosterse invloeden houdt (maar waarschijnlijk dat zelf niet is, want Chinese invloeden combineren met Japanse eigenschappen is vloeken in de Oosterse kerk) is er een sushibar gecreëerd. Aan bakboord staat de bar met speciale hoge krukken en het kenmerkende treintje. Daarnaast is er een extra restaurant met normale ronde tafels.

Bodem van zwembad is plafond.

Na afloop kan er een drankje gedronken worden in de grote salon met open haard en piano. Het plafond is een meesterwerk van hoge glazen dakramen, die de bodem van het zwembad weergeven. Vanuit je luie stoel kun je dus zwemmende mensen gadeslaan. Als dat net bevalt zijn er nog megatelevisieschermen aan de muur geïnstalleerd waarop je honderden kanalen vanuit de hele wereld kunt ontvangen.

Het hoofddek is verder ingericht met de vier gastenverblijven. Dit zijn niet zomaar hutten, maar ware VIP-suites. Iedere kamer heeft extra grote ramen in plaats van de conventionele patrijsporten. De kamers zijn afgewerkt met gewassen teak, elegante Chinese galakte plafonds, zwarte pianolakdetails en luxe zwart marmer. De meubels zijn uiteraard bekleed met extreem duur leer.

De eigenaar zelf slapt in een appartement met een bibliotheek, studeerkamer, eigen toiletten, een inloopkast, een super-de-luxe badkamer en een kingsizebed met uitzicht op zee.

Bemanning

De bemanningsleden hebben een eigen ruimte op het dek met een eigen tv-kamer, een rustruimte en opslagplaatsen. De bemanning heeft eigen werkkamers, waarbij ze onderhoudsklussen kunnen uitvoeren zonder de gasten te storen. Ook kunnen zij het schip betreden en verlaten zonder in de weg te lopen van de gasten. Dit dek heeft ook een professionele kombuis ontworpen door een team van yachts'Chef, een gerenommeerde Italiaanse restaurateur.

Technische gegevens

Afmetingen
Lengte Over Alles. : 69,30 meter (228 voet)
Breedte over Alles: 11,60 meter (38 voet)
Diepgang: 3,38 meter (11 voet, 1 Inch )
Gewicht: 1400 GT
Type Romp: Twin Propeller Motor Yacht
Indeling : Dual klasse RINA / Lloyd ' s ( MCA LYC2 )
Rompmateriaal : Hoge weerstand staal
Opbouw : Aluminium
Project Engineer : Ruggiero S.r.l. (Genova )
Externe Ontwerper: Francesco Paszkowski
Max . snelheid (1/ 2 belasting ) : 16,5 knopen
Bereik van 12,5 knopen : > 5.000 Nm
Brandstof: 160.000 liter
Water : 37.000 liter
Motoren
Belangrijkste motoren : 2 x Caterpillar 3516B
Maximaal vermogen : 2 x 1.825 kW [ 2 x 2.480 pk]
Propellers : vaste schroeven
Generatoren : Northern Lights , 2 x 230 kW
+ 1 x 155 kW + Emergency gen .
Boegschroef : VT Najade , Elektrische aandrijving 200 kW
Stabilisatiesysteem : VT Najade , vier vinnen , voor anker .

]]>
<![CDATA[Dit is het superjacht van Bono: Cyan Yacht]]> urn:uuid:c0b27c21-3117-855e-76ba-318eeaaea23d 2014-06-05 16:53:11 Zanger Bono van U2 heeft al jaren een tweede huis aan de Franse cote d’azur, maar dat is niet genoeg om goede feesten te geven. Daarom heeft de ik-ben-milieubewust-goeroe een dieselslurpend superjacht in de buurt liggen. The Cyan is zijn 25 miljoen euro kostende pareltje.

Cyan heeft een lengte van 42,7 meter. Maar liefst twaalf gasten kunnen comfortabel overnachten op het superjacht dat 19 knopen kan behalen met twee 2285 pk MYU-Motoren, een gemiddelde snelheid voor superjachten. De kruissnelheid is 12 knopen per uur.

Saaie naam

Cyan werd in 1997 gebouwd als Renalo, maar door Bono van U2 omgedoopt tot Cyan. Een nogal saaie naam, want Cyaan is de kleur waarin hij het liet overspuiten, een soort blauw/groen vergelijkbaar met turkoois.

Het schip werd bij Codecasa Yachts in Italië gemaakt en kreeg al in 1999 een totale refit. Blijkbaar was er een grondige verbouwing nodig in het toen pas twee jaar oude superjacht.

Hoofdprijs

Bono kocht het schip overigens niet zomaar, hij charterde in 2007 eerst het schip voor een vakantie met familie. Pas in 2008 kocht hij het superjacht dat ongeveer 25 miljoen euro waard was op dat moment. Overigens wordt gefluisterd dat hij flink afdong op het superjacht en slechts 15 miljoen betaalde. Maar bedenk: Dit was voor de crisis, dus het kan best zijn dat hij destijds de hoofdprijs betaalde.

Interieur

Het interieur is van grote luxe met op iedere kamer grote plasmaschermen, dvdspelers en satelliet-tv’s, je wil natuurlijk niet een aflevering over U2 missen op tv. De laatste refit stamt uit 1999, dus waarschijnlijk is het interieur inmiddels wel wat verouderd.

Het superjacht is speciaal ingericht voor bekende sterren en daarom is er een cabine direct naast de VIP-room, waar de bodyguard kan slapen. Maar ook een nanny kan daar slapen, als er kinderen aan boord zijn. De eigenaar kan druk doorwerken, want er is een aparte studeerkamer. Dit is handig wanneer het schip gecharterd wordt, want Bono zal je niet snel achter een bureau zien.

Er is rekening gehouden met het grote aantal gasten dat kan overnachten, dus overal zijn grote eettafels geplaatst. Zo is er altijd genoeg plek voor iedereen tijdens het diner.

Opvallend genoeg is er geen studio of discotheek aan boord. Wel heeft het superjacht een ingebouwde muziekinstallatie t.w.v. een paar ton en is er een kleine piano, maar er zijn dus geen plekken om te feesten. Blijkbaar is dit een familieboot en geen partyschip.

Ook de Gym is een beetje karig. Sommige schepen hebben een volledig ingerichte sportruimte, maar hier zien we slechts twee apparaten in een hoekje aan boord staan. Ook is er geen volledige Spa, maar een kleine massagetafel. Dit schip is duidelijk door een Ierse vent als Bono aangeschaft die niet van poespas als wellness houdt. Lekker vissen en een biertje drinken aan dek en verder niet zeuren.

Speelgoed

Op het dek is een luxe jacuzzi waar de gasten heerlijk kunnen ontspannen. Daarnaast liggen er diverse watersportgadgets in de garage voor de gasten om zich te vermaken op zee. In de garage liggen een 6,5 meter lange Novurania tender met een motor van 190pk, een 4 meter lange tender met een 80pk motor, een Yamaha VX110 Deluxe Waverunner, een tweepersoons Yamaha GP1300R Waverunner, een surfplank, twee opblaasbare kayakken, diverse wakeboards, waterskis, een banaan en donut voor achter een snelle motorboot, snorkelapparatuur en visgereedschap. Wie zich nu nog verveelt is gewoon echt te verwend.

Charter

Bono is de beroerdste niet ondanks dat hij één van de rijkste artiesten ter wereld is, stelt hij zijn schip gewoon beschikbaar voor charter. Voor slechts 175,000 euro in het hoogseizoen mag u een weekje varen met de 17-jarige dame van Bono. In de zomer ligt het superjacht in de Middellandse Zee, in de winter verhuist ze naar de overkant van de Atlantische Oceaan en verwelkomt ze in het Caribisch gebied rijke Amerikanen die op vakantie gaan.

Werf

De werf waar het superjacht gebouwd werd is Codecasa , dat in 1825 werd opgericht en houten boten bouwde.

In 1997 bouwde de werf het superjacht voor een anonieme investeerdersgroep, die het schip bouwden voor charter en verkoop.

De Italiaanse jachtbouwer heeft boten verkocht aan bekende namen zoals mode -ontwerpers Giorgio Armani , Domenico Dolce en Stefano Gabbana.

Schip zien

Wie de Cyan met eigen ogen wil bewonderen op vakantie, kan op MarineTraffic volgen waar ze vaart. Op dit moment ligt ze bij Mallorca, maar grote kans dat ze komende zomer ook nog Ibiza, St. Tropez en Monaco aandoet. Of Bono dan aanwezig is, blijft een verrassing.

Technische details Cyan

Type / Jaar: Codecasa Yachts 1997
Refit: 1999
L.O.A.: 48.70m (159 '9 ")
Breedte: 9,50 m (31 '2 ")
Bemanning: 11
charter Gast: 12
Hutten: 6
Maximale snelheid: 19 knopen
Motoren: 2 x 2285 pk MYU
Cruise snelheid: 12 knopen
Charter Locaties St. Martin / St Maarten, St Tropez, St Barts, Mediterraan, Franse Riviera, Frankrijk, Corsica, Caribisch gebied.

]]>